Traumaverwerking / Somatic Experiencing

Somatic experiencing (SE) methode, is een psycho-somatische methode voor het helen van trauma. Dit is een zachte, liefdevolle, langzame en doeltreffende manier van werken vanuit veel rust en veiligheid. Er wordt veel stevigheid ontwikkeld waardoor er ruimte en draagkracht komt voor datgeen wat zo pijnlijk en/of verdrietig is.

SE biedt je de mogelijkheid om dit beetje bij beetje, vanuit jouw ‘aanwezigheid’ te kunnen ontladen en verwerken. Deze methode richt zich in de eerste plaats op de effecten van trauma in ons lichaam (soma). Sensaties zijn de taal van ons lichaam, het ervaren van sensaties is daarom de ingang tot verwerking van trauma. Kenmerken van SE zijn:

– het richt zich specifiek op trauma;
– het is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek in de neurobiologie;
– het werkt daar waar trauma in het zenuwstelsel zit;
– het trauma hoeft niet steeds opnieuw verteld (en herbeleefd) te worden;
– het wordt met goede resultaten in 12 verschillende landen toegepast.

Waarom Somatic Experiencing?
Dr. Peter A. Levine, de grondlegger van SE, baseerde zijn theorie op zijn observaties van dieren in het wild. Dieren worden regelmatig met de dood bedreigd. Toch raken ze zelden getraumatiseerd. Ze weten instinctief hoe zij de intense energie die vrijkomt bij overlevingsgedrag moeten reguleren en ontladen.

Wij mensen zijn uitgerust met vrijwel dezelfde regelmechanismen als dieren. Deze worden echter beperkt of geblokkeerd door het rationele deel van onze hersenen. We kunnen bijvoorbeeld ons ‘groot houden’ of ‘doorzetten’ en daarmee een volledige ontlading in de weg staan. Dit kan resulteren in posttraumatische stress symptomen.

lees meer op de volgende website: somatic experiencing

 

Klachten

  • angst, paniek,
  • hartkloppingen,
  • oppervlakkig ademen,
  • overmatige alertheid of prikkelbaarheid,
  • onrust, slapeloosheid;
  • depressie,
  • uitputting,
  • gevoel van hulpeloosheid of onmacht,
  • krachtverlies in de spieren;
  • dissociatie, gevoel dat (een deel van) je lichaam niet van jou is, beperkt spectrum van gevoelens;
  • ontkenning: het trauma is niet gebeurd of het is niet belangrijk.

 

Therapeuten