Yoga & Meer

Yoga & Bewegingsvormen

  • Ashtanga vinyasa yoga is een soort yoga die raakvlakken heeft met hatha yoga en die voornamelijk bestaat uit yogaseries. Het is een actieve vorm van yoga die hitte creëert en waarbij de spieren sterk en lang worden.Wanneer regelmatig beoefend worden de bewegingen meditatie en duik je diep in je lijf.

 

  • Chi Kungs / Tai Chi Deze energietraining komt uit China en is zacht en heel krachtig tegelijkertijd. We openen de energiebanen zodat je je vitaler gaat voelen. De levensenergie en innerlijke groei neemt toe door de beoefening van Chi Kungs en Tai Chi.

 

  • Flow Yoga is een actieve vorm en start met een wisselende serie zonnegroeten. Daarna volgt een ritmische serie yogahoudingen op de adem en eindigt met ontspanning.

 

  • Hatha-yoga is een mengvorm en richt zich voornamelijk op het lichaam en de adem. Door lichaams-, adem- en ontspanningsoefeningen worden er processen in werking gezet die (on)bewust positief doorwerken op lichaam en geest. Zeker als deze worden gedaan in combinatie met de adem, welke een belangrijke ondersteuning is en een bron van energie.Elke oefening op elk niveau is goed, mits met een open aandacht uitgevoerd. De houdingen tijdens de yogalessen hebben invloed niet alleen op de gewrichten en spieren, maar ook op de organen, klieren, bloedvaten en evenwicht. Yoga werkt het beste als het op een zo ontspannen mogelijke manier wordt uitgeoefend. Vandaar dat de aandacht tijdens de les vooral een luisterende kwaliteit heeft, voelend wat zich in jezelf aandient aan fysieke reacties, stemmingen en gedachtepatronen. De lessen worden vanzelfsprekend afgesloten met een eind ontspanning.

 

  • Mindfulness: Heb je al eens een mindfulness cursus gevolgd en wil je je beoefening levend houden? Overweeg je een mindfulness training te gaan volgen maar wil je eerst wel eens kennismaken? Of wil je je niet vastleggen voor een complete 8-weekse cursus? Dan is dit de ideale les voor jou! Een wekelijkse mindfulness les om in rust en aandacht hier en nu aanwezig te zijn met alles wat zich voordoet en weer voorbijgaat. De werkvorm is geleide meditatie. We richten de aandacht op de ademhaling, ons denken, voelen, gewaarworden, op ons lichaam. De meeste oefeningen doen we zittend, soms liggend – tegelijkertijd ontspannen en wakker van geest – en we komen ook altijd even in beweging. Deze mindfulness les helpt je om meer innerlijke ruimte te ervaren en opmerkzamer te zijn in het leven van alledag. Je kunt op ieder gewenst moment instromen of een losse les volgen!

 

  • Pilates bestaat uit een serie vloeiende oefeningen die je op de grond kunt uitvoeren. Met Pilates verbeter je jouw krachtflexibiliteit en balans. Je ontwikkelt lange en sterke spieren en je versterkt je innerlijke stabiliteit om je wervelkolom te ondersteunen. Tevens verbeter je jouw lichaamsbewustzijn en bouw je aan een betere houding. Zo kun je een soepele en sterke rug ontwikkelen. In een Pilatesles wordt er veel aandacht gegeven aan core stability ,oftewel de romp stabiliteit. Het is een bewegingsvorm ontwikkeld door Joseph Pilates. Hij ontwikkelde deze methode tijdens de eerste wereldoorlog om het rehabilitatieprogramma van oorlogsveteranen te verbeteren. Ook is er tijd voor ontspanning enaandacht voor ademhalingstechnieken.
  • Opgeven kan via de Docent:Lisa Meijer
    Telefoon: 06 30 77 45 23
    E-mail: lisa@denieuwelente-heemstede.nl

 

  • Postnatale Pilates Het kost tijd om te herstellen van een zwangerschap. In de Mama Pilates-les leer je om te gaan met alle veranderingen. Ieder lichaam is anders en verdient daarom aandacht. Ik vind het belangrijk dat je je bewust wordt van je eigen lijf. De les bestaat daarom niet alleen maar uit oefeningen. Ik geef ook uitleg over de anatomie van o.a. het bekken, de bekkenbodemspier, buikspieren en de wervelkolom. Samen werken we aan het herstel van de bekkenbodem, het sluiten van de buikspieren krijgt veel aandacht en er is een heerlijke eindontspanning waarin je jezelf kan opladen voor de week die komen gaat.Je kunt instromen wanneer jij er klaar voor bent. Dus ook als je jongste al ouder dan een jaar is, mag je gewoon meedoenDeze les is een goede voorbereiding wanneer je later je eigen sportactiviteit weer op wilt pakken.Opgeven kan via de docent:
  • Docent: Lisa Meijer
    Telefoon: 06 30 77 45 23
    E-mail:lisa@denieuwelente-heemstede.nl

 

  • Saswitha Yoga is een vorm van Hatha yoga die uitgaat van de eenheid van lichaam en bewustzijn waarbij de adem de verbinding vormt. Kenmerkend voor Saswitha Yoga is de manier waarop je de adem gebruikt om in jezelf die verbinding te ervaren. Dynamische lessen aangepast aan ieders mogelijkheden. Daarnaast in elke les ontspanningsoefeningen, concentratoe en meditatie, waardoor een complete ervaring ontstaat. De aandacht gaat naar binnen, naar jezelf. Je wordt je bewust van wie je werkelijk bent.Een Saswitha hatha yogales omvat dynamische en statische houdingen begeleidt met de adem, pranayama’s, concentratie oefeningen en altijd een eindontspanning. Kracht, souplesse en ontspanning komen allen aan bod.

 

  • Shadow yoga is een dynamische HATHA YOGA vorm en ontleent zijn naam aan een eeuwenoude HATHA YOGA-tekst waarin staat geschreven dat het menselijk lichaam niets anders is dan bevroren schaduwlagen. De oefenstof in de les is erop gericht deze schaduwlagen te ontdekken en af te laten vloeien zodat het openen van de ‘inner powers’ kan plaatsvinden. Alle houdingen in de lessen zijn afgeleid van dagelijkse menselijke activiteiten, het dierenrijk, de martial arts en de dans. Door het creëren van ritme (adem) en het bewust proportioneren van het fysieke lichaam komt er energie vrij in het individu. Het lichaam wordt sterker, soepeler en vitaler. De geest komt tot rust en je ervaart focus. Er ontstaat meer weerbaarheid en vertrouwen. De aanwezige potentie komt naar de oppervlakte en kan worden ingezet om de kwaliteit van het dagelijks leven te verbeteren.

 

  • Therapuetische Yoga is geschikt voor mensen met blessures, chronische klachten en/of aandoeningen. De les heeft een holistische benadering, waarbij in een rustig tempo veel aandacht is voor houding, toegespitst op mogelijkheden, zowel fysiek als mentaal ondersteunt door adem en mindfulness

 

  • Vinyasayoga is een actieve vorm van yoga. Verschillende houdingen gaan soepel en geleidelijk in elkaar over. Vinyasa yoga wordt ook wel yoga flow genoemd, wat betekent dat adem en beweging gesynchroniseerd worden.
    Door het bewust ademen en de aaneenschakeling van verschillende houdingen creëer je een soort dans, een flow.
    Bij deze vorm van yoga gaat het om je eigen lichaam voelen, de aandacht richten op jezelf en je gedachtestroom tot rust brengen. Omdat de aandacht uitgaat naar de vloeiende bewegingen, stopt het denken bijna automatisch en kom je meer in het moment. Je hoeft niet te presteren alleen doen wat voor jouw lichaam goed voelt. Het fijne is dat je helemaal tot rust komt en hiermee je lichaamsbewustzijn vergroot. Naast dat flow yoga je gedachtestroom tot rust brengt, vergroot het ook je spierkracht, vitaliteit en flexibiliteit. Je traint tegelijkertijd je lichaam en je geest, ontspanning in inspanning.

 

  • Yoga Nidra is een meditatie techniek waarbij je liggend mijn stem volgt en ik je door een  gestructureerde meditatie heen praat. Dit wordt voorafgegaan door wat lichte yoga die voor iedereen uit te voeren is.
    Yoga betekent verbinding, verbinding van lichaam en bewustzijn. Nidra wordt vertaald als slaap maar dat is het niet. Nidra is de beheersing van lichaam en bewustzijn waardoor deze beide diep in ontspanning komen. De diepere ontspanning die ontstaat in lichaam en geest is helend, herinneringen worden verwerkt, spierspanning en stress in het lichaam neemt af.

 

  • Yin Yoga: Deze vorm is gericht op loslaten en bezinning. Het is gericht op het bindweefsel, de botten en de meridianen en benadrukt het ontvangende principe. Yin staat voor het vrouwelijke. De oefeningen worden grotendeels op de grond uitgevoerd. De beoefenaar laat de houding tot uiting komen in ongeveer vijf minuten, door alle spierkracht los te laten. Yin kan heel ontspannend werken en vergroot je flexibiliteit, versterkt en het versoepelt bindweefsel en gewrichten. Door het loslaten en toelaten kan het steeds iets stiller in je kan worden.

 

  • Yin / Yang Yoga: Yin Yang: het vrouwelijke, ontvangende naar binnen gekeerde en Yang: het mannelijke, gevende, naar buiten gerichte wisselen elkaar af. Dan weer richten we de aandacht op de organen, meridianen en bindweefsel, daarna weer meer op kracht, spieren en stamina. In de Yin Yang Yoga wisselen daarom inspanning en ontspanning elkaar af.Door beide vormen te combineren zal de energie weer vrij kunnen stromen door het lichaam.

 

  • Wake Up Yoga: Met de Wake up Yoga gaan we met de jaargetijden mee en in dat ritme geven we het lichaam de kans terug te keren naar de basis en balans van de natuur. Wat heeft je lichaam nodig en hoe geef je daar gehoor aan.

 

  • Zwangerschapspilates is een rustige les waarbij beheersing,bewustwording en een juiste
    houding centraal staan. In een normale Pilatesles wordt er veel aandacht gegeven aan core stability en core strength. Tijdens de zwangerschap wil je juist je buik ontspannen.Tijdens de les bespreekt docent Lisa Meijer ook de theorie over zwangerschap, de bevalling en de periode erna.
  • Docent: Lisa Meijer
    Telefoon: 06 30 77 45 23
    E-mail: lisa@denieuwelente-heemstede.nl

 

Wij gebruiken voor het inschrijven en boeken van lessen het online boekingssysteem SuperSaas, wat zeer gebruiksvriendelijk is.

Klik hier voor de handleiding online inschrijven en les boeken via computer of laptop